Jak jsme letmo zmínili v předchozím článku, motivace vyhnout se obilovinám vychází z několika důvodů.

Pšenice je přešlechtěná s cílem co nejvyššího obsahu lepku kvůli „nadýchanosti“ pečiva, dále pro rezistenci vůči škůdcům, pro co nejvyšší výnosy na metru čtverečním pole a pro odolnost vůči plísním. Že působí u mnoha lidí trávicí potíže asi není ani tajemství, ani překvapení..

Žitný chléb, pokud je kváskový, to znamená, že prošel fermentací, která enzymaticky připraví obilovinu k dobrému trávení, je asi nejlepší alternativou, pokud člověk nechce vyřadit obiloviny z jiného důvodu, třeba kvůli jejich obsahu sacharidů. Je ale potřeba se vyhnout výrobkům, které se sice honosí přísudkem „kváskový“, ale kvásek je zde nastavován droždím, aby chléb rychleji vykynul a tudíž kýženému procesu fermentace není dopřán čas.

Bezlepkový chléb, pokud je kváskový z přirozeně bezlepkových obilovin, je také bezesporu dobrou alternativou, ale už ne tolik reálnou jako chléb žitný, protože je velmi nesnadné takový chléb péct ve větším množství v neměnné kvalitě. Ačkoli na trhu nějaké druhy kváskového bezlepkového chleba jsou, vždy je to vyváženo nějakými přídatnými látkami a škroby.

Bezlepkový chléb v klasickém průmyslovém pojetí, to je spíše chemický koktejl než co jiného. Je až s podivem, že člověku s onemocněním střeva vůbec někdo nabídne takovýto neživý výrobek s převahou škrobů a cukru a mnohdy navíc s obsahem pšenice, která byla sice zbavena lepku (tzv. deproteinovaná), ale i jako taková je spojována s  aktivaci imunitního systému a markerů tzv. propustného střeva.

„Semínkové chleby“ jsou ve většině případů obilné chleby s přídavkem semínek, někdy jen na posypání chleba; nečekejte, že bude jen ze semínek.

Z výše uvedeného vychází jako nejlepší alternativa „živý“, tedy kváskový žitný chléb. Pokud ale chcete zminimalizovat příjem sacharidů a upřednostníte stravu s vysokým obsahem proteinů a tuků, pak je nasnadě vyloučení pečiva jako takového.

To dává prostor úžasně bohaté, chutné a zdravé stravě „bez příloh“, tedy nejlépe doma čerstvě připravovanému jídlu s převahou zeleniny, s využitím ořechů, vajec, masa a ovoce.

Tím se dostáváme ke kultuře stravování a nadužívání pečiva. Kdybychom pečivo, zvláště pečivo v dobré kvalitě, jedli střídmě, asi bychom se nedostali do situace, kdy musíme řešit jeho úplné vynechání. Chápeme, že dnešní uspěchaná doba hodně nahrává filozofii fast foodů a rychlým svačinám založených na pečivu jako základu, ale jde to i jinak.

Bezobilný chléb má sloužit k občasnému zpestření výše zmíněného jídelníčku s převahou zeleniny, nikoli jako náhrada běžného pečiva při setrvání v modu „pečivo 5x denně“.  Na druhou stranu víme, že po dvou – třech letech úplně bez pečiva člověku prostě chybí, na co byl celý život zvyklý a obcas zatouží si nějaký ten plátek chleba dát. Právě pro vás tu náš „chléb“ je a budeme rádi, když i vy budete brát náš chléb jen jako potěšení.